Apariţia noului Mercedes-Benz Citan a fost privită pe de o parte reticent de unii (”un Kangoo cu siglă Mercedes?!”), pe de altă parte cu interes de alţii (”iată că Mercedes-Benz intră din nou în domeniul utilitarelor mici şi mai accesibile!”).
De la început trebuie să menţionez că nu sunt nicidecum fan al utilitarelor, aşa încât interesul meu s-a concentrat pe versiunea familistă Citan Crewbus, care, la fel ca omonimul Renault Kangoo, asigură un spaţiu vast pentru cinci pasageri, precum şi un portbagaj uriaş, care variază între 700 şi 3.000 de litri.
Pentru că tot am amintit de Kangoo, probabil cea mai mare întrebare ţine de cât de diferit este noul Citan faţă de modelul francezilor ca aspect. Ei bine, partea frontală este complet diferită, farurile foarte agresive şi grila uriaşă ducându-mă imediat cu gândul la noul limbaj de design Mercedes, Citan fiind clar un văr al noului A-Class.
În rest, însă, este destul de simplu să-ţi dai seama că Mercedes-Benz Citan derivă din Kangoo, deoarece avem aceleaşi linii curbe ale portierelor şi geamurilor. Doar stopurile verticale sunt oarecum diferite: dacă la Kangoo pornesc de sus, oprindu-se pe la mijloc, la Citan ele sunt plasate în jumătatea de jos.
Planşa de bord a lui Mercedes-Benz Citan a fost modificată foarte mult, faţă de Renault Kangoo arătând total diferită, deşi unele detalii au rămas de la modelul francez. Bordul lui Citan este gândit în jurul şoferului, comenzile fiind plasate ergonomic, iar aspectul plasticelor şi al butoanelor este mai bun decât mă aşteptam într-o utilitară, chiar dacă vorbim de varianta pentru familie.
Per ansamblu, Mercedes-Citan are o personalitate suficient de bine subliniată, iar diferenţele faţă de Kangoo sunt, sincer, mai mari decât consider că ar fi fost nevoie pentru acest domeniu. Şi încă o observaţie: germanii susţin că au lucrat mult la îmbunătăţirea calităţii, iar asta se simte în realitate destul de mult.
Caracteristicile dinamice ale unei utilitare nu reprezintă un subiect primordial, dar cei de la Mercedes-Benz ţin la blazonul lor, aşa încât au petrecut mult timp pentru a obţine setări ale suspensiei şi direcţiei care să garanteze un comportament cât mai bun.
Faţă de un Kangoo, noul Mercedes-Benz Citan se simte că e mai rigid, având o suspensie mai germanică, dar reuşeşte să rămână suficient de confortabil – cel puţin pe şoselele nord-europene, asfaltate cu mai mult simţ de răspundere. De asemenea, zgomotele suspensiei sunt mai puţin deranjante.
Însă cea mai importantă modificare ţine de manevrabilitate, lucru pe care am avut ocazia să îl realizez pe un poligon, unde am trecut prin mai multe probe, de la jaloane până la evitarea unui obstacol cu viteză mare. Sincer, pentru o utilitară, Citan-ul dă dovadă de un dinamism peste aşteptări, atât datorită setărilor principalelor subsisteme, cât şi intervenţiei precise a sistemelor electronice.
La nivelul motorizărilor, germanii nu au fost nevoiţi să facă eforturi prea mari, Citan rămânând echipată cu dCi-ul de 1,5 litri al francezilor, propus în mai multe versiuni de putere, de la 75 până la 110 CP. Amatorii de benzină au la dispoziţie şi un turbo de 1,2 litri şi 114 CP. Citan stă bine şi în ce priveşte multitudinea de variante de caroserie şi ampatamente în care poate fi comandat.
În scurtul test-drive, am avut ocazia să merg cu varianta de persoane Citan 109 CDI, de 90 CP, al cărei comportament mi s-a părut corect pentru o familistă din această categorie. Fiind o maşină derivată dintr-o utilitară, nu mi s-a părut un minus faptul că insonorizarea putea fi mai bună, însă la drumuri lungi consider că o a şasea treaptă a cutiei manuale ar fi de ajutor – altfel, cutia în cinci trepte este bună în regim urban, dar pe autostradă sau în reprize maşina devine cam greoaie.
Despre consum nu mi-am făcut o idee fundamentată, dar germanii se laudă că Mercedes-Benz Citan este cea mai economică utilitară din segmentul ei datorită versiunii BlueEFFICIENCY, care asigură un consum mediu de numai 4,3 litri/100 km. De asemenea, Citan promite să fie cea mai sigură utilitară mică, graţie unui pachet generos de dotări de siguranţă, atât standard, cât şi opţionale.
În concluzie, Mercedes-Benz Citan pot spune că e un model surprinzător de diferit faţă de ce mă aşteptam de la un ”Kangoo german”, reuşind să se diferenţieze clar de omonimul francez, dar şi să arate că e un demn concurent pentru Volkswagen Caddy, de exemplu. Cel mai important cred că rămâne acest lucru: Citan reuşeşte să convingă că e un Mercedes-Benz.
Singura necunoscută în acest moment rămâne legată de preţuri, dar în curând vom afla care sunt acestea. Şi atunci voi putea spune dacă noul Mercedes-Benz Citan e o ofertă imbatabilă sau o încercare cu un succes discutabil.